O FIZJOTERAPII

Fizjoterapia jest metodą leczenia wykorzystującą zjawisko reaktywności organizmu na bodźce. W zależności od zastosowanego bodźca rozróżnia się następujące działy fizjoterapii:

• balneoterapię (naturalne czynniki dostępne w uzdrowiskach)
  • klimatoterapię (bodźce klimatyczne)
  • hydroterapię (kąpiele wodne)
  • kinezyterapię (bodźce kinetyczne – ruch)
  • terapię manualną (bodźce mechaniczne i kinetyczne)
  • masaż leczniczy (bodźce mechaniczne)
  • fizykoterapię (sztucznie wytworzone bodźce – prąd elektryczny, światło … )

ZASTOSOWANIE FIZJOTERAPII

Celem fizjoterapii jest usunięcie (jeśli jest to możliwe) procesów chorobowych, zapobieganie nawrotom i postępowi choroby, usuwanie dolegliwości, przywracanie sprawności.

Główne cele fizjoterapii to: zwalczanie bólu, zwalczanie stanów zapalnych, usprawnianie czynności poszczególnych narządów; dodatkowo
w przypadku narządu ruchu: zwiększanie siły mięśniowej, przywracanie prawidłowego zakresu ruchu, przywracanie prawidłowych stereotypów ruchowych, odtwarzanie propriocepcji, przywracanie odpowiedniej długości i elastyczności tkankom okołostawowym, stwarzanie optymalnych możliwości gojenia się struktur wewnątrz- i około- stawowych a przy istniejących, niemożliwych do usunięcia zmianach chorobowych osiągnięcie możliwie najlepszego stanu funkcjonalnego oraz nauka „oszczędnego” korzystania z narządu ruchu

REHABILITACJA

Rehabilitacja polega na pomocy osobie niepełnosprawnej w funkcjonowaniu poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń ruchowych.

Jest to bardzo istotne, gdyż nie tylko ułatwia codzienne życie takiej osoby, zapewnia ruch, czyli wpływa bezpośrednio na jakość życia, ale także zwiększa zadowolenie, satysfakcję z egzystencji. Rehabilitant wykonuje pracę z ciałem, a ponadto przebywa z pacjentem, słucha go, rozmawia z nim. W chorobach nieuleczalnych rehabilitacja często nie może zbytnio podnieść poziomu funkcjonowania chorego, jednak pomaga utrzymać stan ciała na tym samym poziomie oraz aktywnie walczyć z ewentualnym pogorszeniem. Rehabilitacja bywa też użyteczna dla osób pełnosprawnych, które usiłują jak najszybciej wrócić do zdrowia po odniesionej kontuzji.

W odniesieniu do zdrowia rehabilitacja ruchowa oznacza oddziaływanie na osoby częściowo lub trwale niepełnosprawne, a celem jej jest przywracanie lub kompensowanie utraconych w następstwie choroby lub kalectwa funkcji psychomotorycznych organizmu. Głównym środkiem rehabilitacji ruchowej jest ruch.